Ayşe Kulin : Geniş Zamanlar


TANITIM: Tanrının sonunda bana acıdığını ve yardım etmeye karar verdiğini düşünmem için sebeplerim var. Kocam elini bile sürmüyor bana. Yanıma yaklaşmıyor, yüzüme bakmıyor. Ayrı odalar da yatıyor, karşı karşıya gelmemeye gayret ediyoruz. O sabahın erken saatlerinde, mutfak masasına hazırladığım kahvaltısını tıkınıp çıkıp gittikten sonra, büründüğüm kara çarşafı fırlatıp atıyorum evin bir köşesine. Yatağıma dönüyorum, her bir anını, ellerimi incecik bir ipek üzerinde dolaştırır gibi özenle okşayarak, severek, hasretle titreyerek düşündüğüm on yılıma geri gitmek için. Gözlerimi yumup, yeniden yaşamaya başlıyorum.

Geniş Zamanlar, hayatın içinden akan, kendi zamanlarını yaşatan öykülerden oluşuyor.



YORUMUM

Hikayelerden oluşan bir kitap. Bazı hikayeler birbirleriyle ilişkili. Bir hikayedeki yan karakterin yaşamından kesitleri diğer hikayede bulabiliyoruz. Yurdumun güzel insanlarının yaşadıkları çıkmazlara şahit olacaksınız. Kadın kadına destek verse de hemcinslerin yaşadığı kültürden koparması çok zor. Ailelerin cahilliklerinin günahını çocukları hayatlarıyla ödüyorlar. Din istismarına dair güzel bir hikaye var. Kadının kendisini sadece beden olarak görmesi. Bu toplumda her zaman kadın mağdur. Ama bazen de erkekler...
Hüzünlü hikayeler ve ne yazık ki çok fazla değişen bir şey yok. Ülkenin kültürel farklılıkları bariz bir şekilde işlenmiş. Sorumlu olanlar yine bizleriz çünkü kendi dünyamızda güvenli olduğumuzu düşünüyoruz ve "diğer"lerinin hayatlarından uzak duruyoruz. Bu cahilliği ve çaresizliği kullananlar şimdi yeniden bir toplum inşa etti ve biz sadece şikayet ediyoruz . Ormanın bir yerinde yangın varsa ,büyük ihtimalle her tarafı saracaktır. Tavsiye ederim.

"Kader, insanın değiştiremeyeceği bir olgu değildir ", demiştim, bilgiç bilgiç, "insan, okursa, bilinçlenirse, sınıf da atlar."
"Herkes kendi kuyusunda, yalnız başına sevgisiz, umutsuz ama huzurlu yaşıyor. Yok, o benden bir kerte daha iyi durumda, ölümden sonrası için beklentileri var hiç olmazsa. Benim kuyum dipsiz."
"Şu bahçede vişne toplayan kızların hepsi senin bacılarındır. Dayı kızların, emmi kızların. Onlarla birlikte büyüdün sen, beşikleriniz yan yana kuruldu avlularda. Gönlünü ferah tutamıyorsan onlara karşı, hepsini kara çarşafa soksam da sen yine günaha girersin. Günah onların saçlarında değil, senin yüreğindedir."

                                        Sevgilerle, @kitapdiari

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Herkese Merhaba!

Serpil Ciritçi : Kuantumun Gücü

Silvia Federici: Caliban ve Cadı Kadınlar, Beden ve İlksel Birikim